Ny studie: Konsumenter oroar sig för att luras köpa falska varor i jul

Juletider innebär högsäsong även för nätbedragare. Hela 55 % av konsumenterna oroar sig för att oavsiktligt köpa falska varor under jul- och nyårsledigheten, enligt en färsk studie från MarkMonitor, världsledande inom varumärkesskydd.

Trots att 91 % av de tillfrågade uppgav att de inte medvetet skulle köpa en falsk produkt i julklapp, säger nästan en tredjedel att de har lurats till att göra det.

Den här siffran är 35 % högre jämfört med en liknande MarkMonitor-undersökning 2016, som då påvisade att 23 % av konsumenterna oavsiktligt hade köpt en falsk produkt. Bland de 31 % av konsumenterna som ofrivilligt köpt en falsk produkt, uppgav 34 % att de hade gjort det två till tre gånger. 11 % sa att det hade inträffat mellan tre och fem gånger, medan 5 % hävdade att de hade drabbats fler än fem gånger. Dessutom sa hälften av de tillfrågade att de falska produkterna hade inhandlats som jul- och nyårspresenter.

– Det är återigen den tiden på året när konsumenterna är på jakt efter de allra bästa presenterna, säger Chrissie Jamieson, Vice President of Marketing vid MarkMonitor. Upplysta konsumenter använder sig ofta av Internet för att leta efter jul- och nyårsgåvor. Tyvärr utsätter de sig då även för risken att luras av bedragare, som använder samma kanaler för att sälja sina falska produkter. Detta är ett eskalerande problem, inte minst på grund av det ständigt dyker upp nya sociala medie-plattformar och appar som bedragarna kan utnyttja.

Konsumenterna var mest övertygade om att näthandeln var säker när det kom till marknadsplatser online (86 %), länkar i sökresultat (67 %) och smartphone-appar (56 %). De första två identifierades emellertid även som kanaler via vilka falska varor inhandlades – med marknadsplatser online på 42 %, länkar i sökresultat 15 % och sociala medier 10 %.

Studien visar att 86 % av konsumenterna anser att företagen borde göra mer för att skydda dem från att köpa falska varor. Detta blir extra tydligt i uppföljningsstudien, där 44 % av de drabbade varnar sin familj och sina vänner om varumärket, 25 % slutar spendera pengar på varumärket och 22 % menar att deras uppfattning om varumärket har påverkats negativt.

 – Studien belyser att konsumenter är medvetna om bedrägerihotet och somliga har till och med drabbats flera gånger, säger Jamieson. Det som även är slående i studien är att konsumenterna anser att företagen borde göra mer för att skydda dem mot förekomsten av falska varor på Internet. Påverkan på konsumenterna är tydlig, eftersom de förlorar pengar, blir besvärade och till och med kan utsättas för hälsorisker. För företagen och deras varumärken handlar det om att riskera försämrat rykte, inkomstbortfall och minskat kundförtroende. Alla dessa frågor förstärker aspekten av att medan konsumenterna bör iaktta större vaksamhet när de e-handlar, så måste även företagen göra allt i sin makt för att  skydda både sig själva och sina kunder.