Ny rapport: Kraftig tillväxt spås för den digitala mathandeln
Hem TRENDER Ny rapport: Kraftig tillväxt spås för den digitala mathandeln

Ny rapport: Kraftig tillväxt spås för den digitala mathandeln

Publicerat av: Redaktionen

Den digitala mathandeln i Sverige förväntas växa med 25 procent i år och därmed omsätta 5,7 miljarder kronor.

Ny rapport: Kraftig tillväxt spås för den digitala mathandeln 2Det motsvarar 1,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Prognosen innebär att livsmedel vid årets slut står för drygt 7 procent av den totala detaljhandelns omsättningen på internet som enligt gällande prognos från E-barometern förväntas uppgå till 77 miljarder kronor 2018. Det framgår av en ny rapport från Svensk Digital Handel, Digital mathandel 2018.

Den digitala mathandeln omsatte 4,6 miljarder kronor 2017, vilket motsvarande 1,6 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige och en tillväxt på 19 procent. Det gör livsmedel till en av de största branscherna inom svensk e-handel och även en av de som växer snabbast. Men fortsatt befinner sig digitaliseringen av dagligvaruhandeln i sin linda jämfört med flertalet andra branscher inom sällanköpshandeln.

– Tillväxten sker fortsatt från relativt låga nivåer så potentialen för att näthandeln med livsmedel ska fortsätta visa starka tillväxtpakt är mycket stor. I förhållande till länder som Storbritannien och Frankrike är också den digitala mathandelns andel av den totala marknaden för dagligvaror i Sverige mycket liten, säger Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg.

Andelen konsumenter som handlar mat på nätet fortsätter också att öka. År 2017 handlade 31 procent av de svenska konsumenterna någon gång livsmedel på nätet, vilket var en ökning med 6 procentenheter jämfört med 2016. Det typiska nätmatskonsumenten är mellan 26 och 35 år, har barn och bor i ett storstadsområde.

– Allt fler konsumenter upptäcker fördelarna med att handla livsmedel på nätet. De renodlade nätaktörerna ökar sin innovationstakt för att göra det ännu mer bekvämt för konsumenterna, samtidigt som de stora kedjorna sjösatt välfungerade e-handeln och nu implementerar strategier för att dra fördel av kundkännedom, befintliga logistiknätverk och starka varumärken. Det kan mycket väl visa sig att branschen kommer att växa ännu snabbare än vår prognos, säger Per Ljungberg.

Rapporten finns att ladda hem här https://dhandel.se/nyheter/digital-mathandel/

Relaterade Artiklar