Ny portal ökar det närproducerade sortimentet i ICA-butiker

För att utöka det närproducerade sortimentet och öka försäljningen av svensk mat lanserar ICA en orderportal som skapar affärsrelationer mellan lokala leverantörer och ICA-butiker.

Portalen är nu tillgänglig för ICA-butiker och leverantörer i hela landet.

Intresset för svensk mat växer och för att öka utbudet av närproducerade varor lanserar ICA en orderportal som skapar affärsrelationer mellan ICA-butiker och lokala producenter. Orderportalen har varit i gång i södra Sverige sedan i våras men nu är sista etappen klar vilket ger ICA-butiker och leverantörer i hela landet möjlighet att matchas mot varandra. Redan i dag är 180 lokala leverantörer och 140 ICA-butiker anslutna.

–   Portalen fungerar ungefär som en datingsajt med målsättningen att matcha butiker och lokala leverantörer. När matchningen är gjord läggs ordern direkt i portalen med koppling till butikens ordinarie beställningsverktyg. Med hjälp av orderportalen och fortsatt samarbete med LRF vill vi skapa fler kontaktytor mellan handlare och bönder. Vi vill öka andelen och bredda utbudet av lokalt producerade produkter i ICA-butikerna, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Ytterligare satsningar för närproducerat

För att ytterligare stärka och skapa intresse för det lokala sortimentet i ICA-butiker har ICA och LRF fördjupat sitt samarbete för att ge det närproducerade sortimentet en mer framträdande utformning i butiken. Konceptet börjar introduceras i utvalda Maxi ICA stormarknader under oktober. Sedan 2016 har Maxi ICA Stormarknader i sydöstra Sverige tillsammans med LRF drivit satsningen ”Redig mat” som har legat till grund för det utvecklade konceptet.

Fakta samarbetet mellan LRF och ICA

Samarbetet mellan ICA och LRF inleddes 2014 med syfte att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.