Nobo Design redo för mer effektiva Black Friday-returer med hjälp av Specter
Hem E-HANDEL Nobo Design redo för mer effektiva Black Friday-returer med hjälp av Specter

Nobo Design redo för mer effektiva Black Friday-returer med hjälp av Specter

Publicerat av: Redaktionen

Nobo Design samarbetar med Specter, där e-handlaren nu kan sköta sina returer och byten på ett enklare sätt i molnet.

Nobo Design redo för mer effektiva Black Friday-returer med hjälp av Specter 2Specter har gjort en uppdatering av sitt affärssystem som innebär en ännu tätare integration med Klarnas betaltjänster och som Nobo Design agerat bollplank för och testkört under en period. Lösningen är både mer ekonomisk och tidseffektiv eftersom man nu slipper arbeta i flera system för att hantera krediteringar av returer.

Nobo Design AB är en renodlad e-handlare inom multibrand premiumkläder. Företaget är familjeägt och förra året omsatte man 10,5 miljoner kronor med en tillväxt på 25% år 2016. Då bolaget är relativt litet har man möjligheten att komma nära sina kunder och samarbetspartners genom att exempelvis vara tillgängliga dygnet runt. Det ställer krav på ett webbaserat affärssystem som företagets anställda kan nå var de än befinner sig, något som är möjligt tack vare Specter.

– Med Specters affärssystem har vi möjlighet att jobba hemifrån, från stugan eller på resan eftersom alla system finns i molnet, säger Joakim Augustsson, delägare Nobo Design.

Med Specters uppdaterade lösning kan kreditering och delkreditering av Klarna-köp nu göras direkt i affärssystemet. Tidigare har man arbetat i olika system där den dubbla hanteringen kunde leda till problem för både Nobo Design och för deras kunder.

– När man gör byten och krediteringar i två olika system gör man ju jobbet i princip två gånger. Beloppet på båda fakturorna måste stämma överens på öret. Med ett och samma system eliminerar vi risken att det kan bli fel, och kunden slipper bli under- eller överbetald vid exempelvis en retur, säger Joakim Augustsson.

Under Black Friday ökade Nobo Designs försäljning med 62% jämfört med förra året. Bytes- och returgraden tenderar att öka vid kampanjer som exempelvis Black Friday. Något som inte är konstigt alls med tanke på att 25–40% av alla online-köp inom mode leder till retur, där kund vill skicka tillbaka sitt köp eller byta till en annan produkt eller storlek. Dessutom är det en viktig konkurrensfaktor att erbjuda en enkel och smidig returhantering. Med den nya lösningen från Specter kan Nobo Design sänka kostnaderna för returhantering och ge ännu bättre och snabbare kundservice.

– Jag tror att vi bara genom den nya krediteringshanteringen sparar två tredjedelar av vår tid för att hantera byten och returer. För kunderna blir det också en fördel. Om våra interna processer är effektiva får kunden sin återbetalning snabbare, avslutar Joakim Augustsson.

Även på Specter ser man positivt på den utvecklade lösningen.

– Vi vill hjälpa våra e-handlare att höja servicenivån gentemot sina kunder. Därför är vi både stolta och glada över att kunna leverera en mer tids- och kostnadseffektiv lösning för att hantera Klarna-krediteringar och returer, säger Lennart Samsson, VD på Specter.

Relaterade Artiklar