Nästan hälften av företagen tappar försäljning på grund av varumärkesbedrägerier

1 av 3 företag som utsätts för varumärkesbedrägerier rapporterar förluster på över 10 %, avslöjar en ny rapport från MarkMonitor, världsledande inom varumärkesskydd

En ny studie från MarkMonitor avslöjar att nästan hälften (47 %) av företag tappar försäljningsintäkter till följd av förfalskade eller piratkopierade varor, medan en av tre företag rapporterar förluster på över 10 % av samma anledning.

Studien visar även att 58 % av respondenterna är överens om det kommer att bli allt svårare att skydda sina varumärken från bedrägerier under de kommande fem åren, med de utmaningar som t ex artificiell intelligens, Darknet och augmented reality innebär.

Dessutom visar studien att 41 % av företagen indikerar att de redan nu upplever en ökning av antalet varumärkesintrång, medan 38 % tror sig vara mer benägna att drabbas av försäljningsförluster på grund av förfalskade varor under de kommande fem åren.

– Frågan om varumärkesskydd har alltid varit en utmaning för företag och det är ett område som ständigt växer, baserat på de ökande hoten att utsättas för förfalskningar, piratkopiering, cybersquatting och andra sorters varumärkesmissbruk, säger Chrissie Jamieson, VP Marketing, MarkMonitor. Enligt studien fortsätter varumärkesskyddet och behovet av detta att växa i komplexitet. Därför är det viktigt att organisationer anpassar sina tillvägagångssätt i linje med utvecklingen. Varumärkesskydd innebär så mycket mer än att ta hand om själva varumärket. Det handlar framför allt om vikten av att upprätthålla kundernas förtroende och skydda konsumenterna från de faror som förfalskare och andra kriminella element på nätet utgör. Studien återspeglar detta och visar samtidigt att det övergripande målet med företagens varumärkesskyddsstrategier är att skydda sina kunder.

Studien genomfördes i november 2017 av det oberoende marknadsundersökningsföretaget Vitreous World på beställning av MarkMonitor. Målet med studien var att undersöka attityder och uppfattningar som beslutsfattare inom marknadsföring har kring varumärkesskydd på nätet, samt deras utmaningar och aktuella tillstånd. I studien ingick respondenter från Storbritannien, USA, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Sverige.

För att se rapporten i sin helhet, vänligen klicka här.