Mobil shopping – nyckeln till framgång på Black Friday och Cyber Monday

Akamai har analyserat över 3,5 miljarder träffar på detaljhandelns webbplatser för att ta reda på vad återförsäljare kan förvänta sig när försäljningen börjar nu i helgen.

Studien visade att det är 47 procent mer sannolikt att shopparna i år slutför sina köp i sina smarta mobiler jämfört med samma period förra året.

Mobilen fortsätter att vara en allt viktigare försäljningskanal för återförsäljare. Och dess betydelse för köp bara ökar, det visar en ny studie från Akamai.

– Tiden innan jul är oerhört viktig för detaljhandeln. Ovanpå det så har Black Friday kommit att bli allt viktigare även här i Europa. Det gör att den här tiden på året ökar ytterligare i betydelse. Våra siffror visar att om handlarna kan ta fram annonser som berör och får oss att greppa efter mobiltelefonerna, då är en stor del av deras jobb gjort. Det gäller naturligtvis även här i Sverige där Black Friday och Cyber Monday har ökat enormt mycket i betydelse de senaste åren, säger Erik Henriksson, kundansvarig på Akamai Technologies.

Men rapporten pekar också på att handlarna står inför något som kan verka vara en stor och svår utmaning: att serva ett större antal webbbesökare med bibehållna svarstider för att inte förlora dem. Och förväntningarna från konsumenternas sida bara växer. Tidigare i år kunde Akamai meddela att två sekunders fördröjning på webbsidans laddningstid ökade studsfrekvensen med hela 103 procent.

Den goda nyheten är dock att de handlare som gör det rätt kan se fram emot ökad försäljning. I oktober 2016 var den perfekta tiden som togs för en detaljhandelssida att ladda på en smart mobil 1,7 – 1,8 sekunder, med resultatet att 0,81 procent av alla besökare slutförde ett köp. I oktober 2017 sänktes den perfekta tiden till 1,4 – 1,5 sekunder med resultatet att 2,09 procent av besökarna genomförde ett köp.

Läs mer här.