Mobil e-handel ökar stadigt − störst ökning bland äldre

Efter att våra mobiltelefoner blev en liten dator med internet har utvecklingen för mobil e-handel fortsatt i en rask takt med surfplattor, mobilanpassade hemsidor, appar och mobila betalsätt.

För 2017 handlar nu mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta och på fem år har andelen fördubblats, med den klart största ökningen bland de äldre.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. Att mobilen numera är mycket väletablerad för e-handel har nog ingen missat. Trenden har varit stark i flera år och för 2017 handlar nu mer än hälften (54 procent) av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, med den klart största ökningen bland de äldre där ökningen har mer än femdubblats. En mycket stor grupp människor − drygt två miljoner äldre − som dessutom är köpstark och har mycket tid, har nu alltså börjat anamma att handla på nätet med sin mobil eller surfplatta.

– E-handeln från mobila enheter blir allt viktigare. Bara inom några år kommer det vara fler som handlar från sin smartphone än från sin dator om utvecklingen fortsätter i den här takten. Det är glädjande att även våra äldre har anammat mobil e-handel, det åldersmässiga gapet minskar kraftigt, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Antalet svenskar som handlar på nätet genom sin mobil eller surfplatta är nu fyra miljoner. Andelen personer som har en smartphone i Sverige har ökat kraftigt under senare år, och även om ökningen planar ut så har nu åtta av tio svenskar en smartphone enligt den årliga studien Svenskarna och internet 2016. Mest mobilt handlar 25–34-åringar där hela sju av tio har handlat mobilt den senaste tiden. Minst mobilt handlar de allra äldsta, 29 procent av dem i åldrarna 66-74 år och 39 procent av dem i åldrarna 55-65 år. I dessa åldersgrupper är ökningen dock klart störst under de senaste fem åren, där den första gruppen har ökat från 5 till 29 procent och den senare gruppen från 7 till 39 procent. Detta är mer än en femdubbling på fem år.

Man handlar fortfarande mobilt främst för att enheten helt enkelt var närmast till hands. Andra anledningar ökar dock något, så som att man öppnar ett erbjudande via e-post eller använder en app för att handla. Lite drygt hälften (51 procent) av de svenskar som använder mobila enheter för e-handel har gjort inköp genom en app på en mobiltelefon. Detta är en ökning med tio procentenheter sedan 2015. Köp i app via surfplatta har dock minskat en sedan 2015, från 25 till 19 procent i år.

– En välfungerande app har stor potential att uppfylla kundernas behov. Utvecklingsarbetet är dock både dyrt och komplicerat och det kan vara svårt att få appen känd bland sina kunder. Därför är det främst de stora och väletablerade företagen som fokuserar på appar, medan mindre webbutiker gör bäst i att se till att webbutiken är så mobilvänlig som möjligt, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel, en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av den svenska e-handeln och dess utveckling sedan 2006. Rapporten som lanseras i sin helhet i mitten av september är baserad på en undersökning av YouGov (med undantag från marknadssiffrorna) som genomfördes under det andra kvartalet 2017 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Rapporten innehåller även data från DIBS egna databas baserat på transaktioner hos många tusentals anslutna webbutiker, samt kunskap från DIBS e-handelsexperter.