Marabou når fler än en miljon svenskar via Snapchatkampanj
Hem NYHETER Marabou når fler än en miljon svenskar via Snapchatkampanj

Marabou når fler än en miljon svenskar via Snapchatkampanj

Publicerat av: Redaktionen

På påskafton lanserade Marabou ett Snapchatfilter i vilket användarna uppmanades att skicka ett personligt påskkort.

Marabou når fler än en miljon svenskar via Snapchatkampanj 1

Marabou når fler än en miljon svenskar via Snapchatkampanj.

Fler än en miljon svenskar spenderade i snitt 17 sekunder att leka med filtret. Bakom påskkampanjen står systerbyråerna Isobar och Vizeum.

Att skicka fysiska jul- och påskkort är någonting som de flesta är bekanta med, oavsett om de själva gör det eller inte. Med det som utgångspunkt togs ett Snapchatfilter fram för Marabou med målet att få en stor målgrupp att skicka påskhälsningar till varandra med Marabou som avsändare.

– Marabous framgångsrika närvaro i sociala medier har nog ingen kunnat missa. För Marabou som varumärke är det en självklarhet att testa olika format, och så även på Snapchat. Som vanligt är jag överraskad över både räckvidd och engagemang, säger Sara Sjöholm, Sr Brand Manager på Marabou.

Under ett dygn nådde filtret hela 1 250 000 svenskar, vilket i praktiken innebär mer än 50% av alla som har Snapchat i Sverige.

Genomsnittlig spenderad ”play time” med filtret var hela 17 sekunder. Aktiveringen på Snapchat kompletterades av Snap ads och annonsering på Instagram.

– Det fina resultatet beror på att vi omfamnade ett analogt fenomen och gjorde det digitalt och att vi anpassade det traditionella vykortet efter kanalen och hur målgruppen använder den. Den höga räckvidden fick vi även genom att addera andra sociala kanaler i mixen, säger Natalie Raderius, sociala medier-specialist på Isobar.

Filtret togs även ut i Danmark och Norge (i Norge under namnet Freia) och var aktivt under samma tidsperiod som i Sverige. Totalt nådde filtret 3,2 miljoner användare i Sverige, Danmark och Norge under ett dygn.

Relaterade Artiklar