Kunderna väljer bort röststyrning och smarta klockor för e-handel

Även om det talas mycket om röststyrning och smarta klockor så äger de flesta konsumenter inte någon sådan enhet, och det är ännu färre som använder dem för att shoppa på nätet.

Joey Moore, Director of Product Marketing på Episerver

Det visar Episervers senaste globala undersökning om e-handel.

4 000 nätshoppare från sju länder har medverkat i Episervers årliga rapport om e-handel, “Reimagining Commerce: Global Findings”, som bland annat visar att nya enheter som smarta klockor och röststyrning inte har slagit igenom ännu när det gäller shopping.

75 procent av konsumenterna använder smarta mobiler för att söka produkter och över hälften (57 procent) använder dem för att handla på nätet.

Men samtidigt som 35 procent av konsumenterna nu äger en smart klocka använder två tredjedelar av dem (66 procent) aldrig klockan för att söka på nätet och 70 procent använder den aldrig för att handla.

Liknande resultat uppvisar de 40 procent av deltagarna i undersökningen som har en röststyrd enhet: 60 procent använder aldrig dessa för sökningar på nätet och ännu färre gör inköp.

– Vi vet att dagens konsumenter är redo för att shoppa i digitala kanaler med olika enheter, men ser att de ännu inte är riktigt bekväma med smarta klockor och röststyrda assistenter. Nu är det upp till e-handlarna att få kunderna med på tåget. till exempel genom att vässa till sökmöjligheterna med de nya enheterna. Kunderna förväntar sig en smidig och personligt anpassad köpupplevelse där de genast känner igen sig, även om de byter enhet. Företagen som lyckas med detta kommer att bli vinnare i morgondagens e-handel, säger Ed Kennedy, Director of Digital Commerce Strategy på Episerver.

Även om det är långt kvar innan nya enheterna är något som alla har så visar undersökningen att kunderna är öppna för nya teknikdrivna upplevelser.

Mer än hälften (59 procent) uppger att de har använt eller skulle vara intresserade av att kunna chatta med kundtjänst i ett särskilt fönster när de handlar på nätet. 57 procent uppger att de har provat eller är intresserade av att prova smarta speglar som hjälp när de shoppar i en nätbutik. Vidare är det 40 procent som har provat eller är intresserade av att prova virtuell verklighet som en del av shoppingupplevelsen. Allt detta pekar på tydliga möjligheter för e-handlare att skapa starka upplevelser om de lyckas implementera den nya tekniken på rätt sätt.

– Dagens kund säger ja till upplevelser som drivs av avancerad teknik, men bara om det görs på rätt sätt. Istället för att införa ny teknik som ett självändamål så behöver e-handlarna införa hjälpmedel som gör det enklare, snabbare och mer bekvämt för kunder att handla. Det kan exempelvis vara smarta speglar i butiken eller inloggning med ansiktsigenkänning säger Joey Moore, Director of Product Marketing på Episerver

Exempel på fler betydande resultat från undersökningen:

  • Nästan en tredjedel (29 procent) av konsumenterna använder dagligen sina smarta mobiler för att söka produkter, medan bara 27 procent av dessa går vidare och genomför köp med sina enheter med samma regelbundenhet.
  • Bland de kunder som inte vill testa nya tekniska finesser är det hälften (51 procent) som uppger att det beror på att tekniken inte ger dem en bättre upplevelse.
  • 35 procent av konsumenterna har provat eller är intresserade av att prova leverans med drönare.

För ytterligare fakta om dagsläget inom e-handel och tips för att öka kundengagemang och konvertering, ladda ner hela undersökningsrapporten 2018 Reimagining Commerce.