Köparna får makt på elbilsmässa – provkör bilar, jämför laddning, el-pod

Intresset för att köpa el- och hybridbilar har aldrig varit större i Sverige men kunskapen om laddbara bilar är fortfarande på lägsta nivå.

Bara 10 procent svenska förare tycker att de vet mer än de flesta. Men på elbilsmässan eCarExpo får konsumenterna makt över informationen från tillverkarna. Ett 20-tal bilmodeller kan provköras och på Laddgatan kan man jämföra ett stort sortiment av laddaggregat. Specialister på mässans e-MobilityPODen ska ge köparna svaren på elbilsfrågorna.

Kunskapsglappet om elbilar, laddhybrider och laddning av elfordonen är mycket stort, trots ett starkt växande intresse från svenska bilförare att köpa elbil. I den undersökning som undersökningsföretaget Mejsel gjort på uppdrag av eCarExpo på 1015 svenska bilförare svarar bara 10 procent att de tycker sig veta mer än de flesta om el- och hybridbilar.

Fyra av tio anser sig veta mindre än de flesta eller inget om de nya biltyperna.

Men på elbilsmässan eCarExpo på Svenska Mässan i Göteborg 30 november till 2 december får bilköparna ett unikt tillfälle att fylla kunskapsbehovet. Direkt från mässgolvet ut på en provkörningsslinga kan man provköra ett 20-tal laddbara bilmodeller på marknaden. Den unika aktiviteten, döpt till eDrive, ger alla nyfikna möjlighet att jämföra inte bara bilarna utan hur det är att ladda själv. DEFA, en av de ledande tillverkarna av laddboxar, har hela sitt breda sortiment på plats och ser till att bilarna står fulladdade och klara att leverera det kraftfulla tryck som är så unikt för en elbil.

– Vår ambition är att ge konsumenterna mer makt över informationen om laddbilsmarknaden, för det finns ett nästan omättligt behov nu. Huvuddelen av marknaden för laddbara bilar, cyklar, mc och mopeder och produkter, tjänster och infrastruktur för laddning finns här, och tillsammans med DEFA producerar vi också en särskild podd under mässan för alla som vill lära sig mer, e-MobilityPODen, berättar erCarExpos initiativtagare, Gunnar Dackevall.

I 20 lustfyllda poddprogram täcker man in ett brett spektrum av historia, nutid och framtid för elbilar och svarar på de frågor konsumenten kan ha om hur elbilsladdning och laddbara bilar fungerar i praktiken.

– Vi ser det som vår uppgift och vårt ansvar att värna om konsumentens och marknadens behov av information. Tillsammans med politikerna behöver vi tänka långsiktigt när vi bygger framtidens elbilssamhälle, säger Charlotte Eisner, vd för DEFA Sverige.