Konsumenter ändrar sina köpbeteenden online minst en gång i veckan – visar ny rapport

Mer än hälften (55 procent) av alla konsumenter, som regelbundet handlar online, ändrar sina köpbeteenden minst en gång i veckan visar en studie som publicerats igår av Rocket Fuel.

För varumärken som annonserar online innebär detta ytterligare en utmaning eftersom de befinner sig i en marknad där deras målgrupp är fragmenterad och konsumenternas uppmärksamhet är liten.

Annonsörer måste hitta nya tillvägagångssätt för att nå sina konsumenter under de olika stegen i köpresan och även identifiera om de ens är på humör för att genomföra ett köp. Det visar sig nämligen att hela två av tre (64 procent) onlinekonsumenter säger: “Hur jag reagerar på en annons eller ett erbjudande beror på vilket humör jag är på”. Utan rätt teknik för att identifiera detta, såväl som förmågan att organisera och utnyttja all data, riskerar annonsörer att dagens konsumenter bara blir frustrerade när de nås av irrelevant och irriterande reklam.

Magnus Johansson, Nordenchef Rocket Fuel kommenterar: “Rapporten visar att Internets framfart, såväl som antalet olika kanaler och enheter, gjort det svårt för annonsörer att nå fram till rätt konsument. Om konsumenterna nu också ändrar sitt köpbeteende varje vecka krävs det att varumärken hittar en lösning som hjälper dem att nå individen vid rätt tillfälle och med relevant innehåll. Eftersom detaljhandlare under en lång tid har samlat på sig stora mängder data behöver de nu förlita sig på prediktiva teknologier, som är drivna av artificiell intelligens, för att effektivt kunna använda all data i sin marknadsföring. Med dessa prediktiva teknologier kan de nu fastställa beteendemönster för att förutspå framtida trender och konsumentbeteenden.”

Marknadsförare som använder traditionella segmenteringsmetoder finner det allt svårare att förutse olika konsumentbeteenden. Dagens konsumenter säger att deras köp reflekterar deras personlighet, vilket ställer nya krav på marknadsförare inom detaljhandeln. Marknadsföraren måste se på alla konsumenter som individer och inte hålla fast vid gamla metoder som tvingar in dem i olika grupper. Den artificiella intelligensen är nyckeln till att hantera stora datamängder och gör det möjligt att identifiera hur och när individer handlar online, så att marknadsföraren kan nå dem med personaliserad reklam i just det ögonblick de är redo att agera. Det handlar mindre om begränsningarna i målgruppssegmentering och mer om möjligheterna i att marknadsföra till individer. Mindre om vilka enheter son används och mer ögonblicket när de används. Med andra ord mindre programmatisk annonsering och mycket mer ‘prediktiv’.

Det är när varumärken utnyttjar styrkan i den artificiella intelligensen som alla delar i marknadsmixen kan optimeras och leverera en sömlös, konstant samt relevant upplevelse som konsumenten uppskattar. Genom att tillämpa artificiell intelligens kan varumärken dessutom inte bara förstå, utan förutse konsumentbeteenden. Avancerade algoritmer identifierar var konsumenter är, var de befinner sig i köpresan och vilka annonsbudskap som kan få dem att ta nästa steg. Allt detta säkerställer att varumärken levererar rätt innehåll till de konsumenter som är redo att köpa, vilket resulterar inte bara i högre konverteringar utan också i att de kan ligga steget före sina konkurrenter.

Undersökningsmetod: Rocket Fuels konsumentundersökning intervjuade 2 209 onlinekonsumenter inom detaljhandeln i Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Sverige och Australien. Undersökningen genomfördes under april månad 2017 av företaget Qualtrics.