iGaming ser nytt ljus i Afrika

iGaming har förändrat spelindustrin genom att göra spel tillgängligt för miljoner användare världen över. Allt som behövs är en dator, surfplatta eller mobiltelefon.

I takt med att den europeiska marknaden för online casino och iGaming har mättats något under senare år är det inte konstigt att affiliate-aktörer istället vänder blickarna mot Afrika. Där har den nya mobilgenerationen i länder som Uganda, Kenya, Nigeria och Sydafrika gjort att tillgången till Internet har ökat kraftigt bland befolkningen. I Kenya meddelar kommunikationsmyndigheten till exempel att mobilpenetrationen nu når upp till hela 88.1%, vilket är ett rekord i afrikanska sammanhang.

Klassiska utmaningar på den afrikanska marknaden

De traditionella utmaningarna för dem som vill introducera iGaming och eSport på en kontinent som Afrika har varit tillgången till Internet och banker. De flesta afrikanska länder uppnår mindre än 31% internetspridning och endast 17.5% av befolkningen över 15 år i de afrikanska länderna söder om Sahara har ett konto hos en finansiell institution eller en bank.

Ur ett iGaming och eSports-perspektiv har hastigheten på internet också varit ett stort problem. När allting går relativt långsamt blir det svårt att erbjuda potentiella spelare möjligheten att logga in och vara aktiva på sådana sajter regelbundet. Tyvärr försöker även vissa myndigheter reglera den växande marknaden genom höga skatter på spel.

Vad har då förändrats?

I de länder där man ser en stadig ökning av iGaming och eSports i allmänhet finns betalningslösningar som exempelvis M-Pesa, som introducerades av mobiloperatören Safaricom för cirka tio år sedan. Man räknar idag med att halva Kenyas BNP baseras på användningen av M-Pesa.

Dessutom har man från Europas sida börjat fokusera mer på att se till att mobila lösningar fungerar på den afrikanska marknaden. En fungerande infrastruktur för det mobila nätverket och ett större fokus på affiliate-program har gjort att man nu ser detta som nyckeln till en växande marknad av iGaming och eSports-spelare i Afrika.

Det gäller helt enkelt att maximera antalet potentiella spelkunder som vill testa online casino, iGaming och eSport i Afrika idag eftersom man inte kan räkna med att enbart ett fåtal spelare ska inbringa en lika stor summa pengar som en likvärdig grupp i exempelvis Europa.

Ett växande intresse för eSport

I takt med en ökande befolkning som har tillgång till internet kan man även se en stor ökning när det gäller intresset för eSport. Sydafrika leder vägen med lokala tävlingar och även lag som åker till andra kontinenter för att delta i större evenemang.

Online casino och iGaming är populärt världen över eftersom det är så smidigt, men i Las Vegas öppnade den första riktiga eSport-arenan under sommaren 2017. Det återstår att se om den succé man förväntar sig uteblir eller om spelare omfamnar den nya tekniken och de möjligheter som följer.

Frågan är vart man kan tänkas se en liknande arena på den afrikanska marknaden? Just nu ser svaret ut att bli Sydafrika, och att det kommer ske inom en relativt snar framtid.

Framtiden för iGaming i Afrika
I länder där man har stor tillgång till M-Pesa är intresset för iGaming stort och därför planerar många affiliate-program att utöka sin verksamhet till samtliga av dessa länder i första hand. Man kan konstatera att över 60 % av de som registrerar sig på en iGaming sajt gör det via en mobiltelefon och det är därför av högsta vikt att man fortsätter utveckla sin verksamhet i den riktningen. Tack vare alla dessa investeringar ser det ljust ut och den afrikanska marknaden kommer fortsätta att växa.