Huawei går om Apple – blir världens näst största leverantör av smartphones

Enligt uppgifter från IDC har Huawei nått en viktig milstolpe i sin globala utveckling när de nu gått om Apple i försäljningen av smartphones.

Huawei blev därmed andra kvartalets näst största leverantör av mobiltelefoner. Företaget har mycket av framgångarna att tacka flaggskeppstelefon P20 Pro som varit en stor försäljningssuccé.

Resultatet från andra kvartalet under 2018 visar att Huawei, för första gången någonsin, är den näst största smartphoneleverantören i världen. Med en stabil årlig tillväxt på 41 procent på den globala försäljningen under de senaste åren har Huawei kunnat nå denna milstolpe. Företaget växte från att leverera 38,4 miljoner mobiltelefoner under andra kvartalet 2017, till rekordsiffran 54,2 miljoner under andra kvartalet 2018. Tillväxten i regionen CEE & Norden har ännu mer imponerande siffror med en 56 procentig ökning för samma period.

– Jag kan inte understryka nog hur viktigt det här är för oss. För vissa är detta bara siffror men för oss är detta ett kvitto på vårt hårda arbete och att ta ytterligare ett steg upp på prispallen är oerhört tillfredsställande. Det är helt enkelt ett konkret bevis på vårt engagemang och vår förmåga att anpassa oss kundernas behov. Vi kommer att göra vårt bästa för att fortsätta på samma sätt, säger Yanmin Wang, VD för Huawei Consumer Business Group CEE & Norden.

P20 Pro

De imponerande resultaten beror till i stor del på Huaweis nya flaggskeppstelefon P20 Pro. Med ett avancerat kamerasystem bestående av en revolutionerande trippelkamera från Leica, 5x Hybrid Zoom, innovativa fotofunktioner, AI-stabiliseringsteknik och mycket mer, har gjort P20 Pro till en hyllad telefon. Den har tilldelats många prestigefyllda utmärkelser. Bland annat DxO Mark och TIPAs ”Best Photo Smartphone”. Pris som speglar Huaweis ingenjörer och designers engagemang och hårda arbete för att utveckla branschledande produkter.

Konsumenternas förtroende för Huaweis produkter är ett resultat av den kontinuerliga utvecklingen av innovation. Huaweis satsning på forskning och utveckling uppgick till 13,8 miljarder dollar, en ökning med 17,4% jämfört med 2016.