Global e-handel avslutar ett starkt kvartal med ökad trafik, högre konverteringar och starka köpintentioner

Salesforce, världsledande leverantör av CRM-lösningar, har idag publicerat rapporten Shopping Index för första kvartalet (Q1) 2018.

Rapporten, som analyserat 500 miljoner konsumenters shoppingvanor i bland annat Europa och USA, visar att e-handeln hade ett starkt kvartal med ökad trafik, högre konverteringar och starka köpintentioner. Trafiken ökade med 9 procent, konsumenter spenderade 6 procent mer per besök och intäkterna ökade med 15 procent.

Trafik från datorer och surfplattor minskar samtidigt som trafik från mobila enheter fortsätter att öka. Hela 14 procent av mobila enheter konverterar till köp och mobiler representerar idag 41 procent av alla beställningar online.

Trots hypen med sociala medier har försäljningen i dessa kanaler stagnerat till 4,7 procent av all trafik och bara 2 procent av alla beställningar. Även trafiken har planats ut och representerar 5 procent av all trafik och 7 procent i mobila enheter.

Nordiska e-handelstrender under första kvartalet 2018

Nordiska e-handlare har vuxit sig allt starkare och har under första kvartalet gått om e-handlare i andra europeiska länder, med intäktsökningar om 30 procent, en ökning som går att jämföra med regioner som ANZ (Australien/Nya Zeeland) och Kanada.

Nordiska e-handlare ökade sina rabatter med 14 procent jämfört med föregående år till ett genomsnitt om 24 procent under första kvartalet. Ökningen följer en global trend – att konvertera till köp med hjälp av rabatter.

Nordiska konsumenter använde i högre grad mobila enheter för att genomföra sina köp online. Hela 55 procent av alla konsumenter använder mobilen för att besöka e-handlare och andelen beställningar i mobilen uppgick till 43 procent.

Nordiska konsumenter uppvisade starkast köpintentioner både jämfört med övriga Europa och globalt. Hela 25 procent av alla besök placerade en produkt i en varukorg, påbörjade en betalning eller sökte efter produkter.

“Nordiska e-handlare har verkligen omfamnat mobilen som försäljningskanal, vilket avspeglas i den senaste kvartalsrapporten från Shopping Index. Mot bakgrund av den ökade trafiken, högre konverteringar och starkare köpintentioner kan mobila enheter redan i år representera en majoritet av alla nordiska köp online,” säger Baman Motivala, Nordenchef Salesforce.