Förfalskade konsumentvaror på nätet utgör risk för kundernas hälsa

Ny forskning från MarkMonitor, världsledande inom varumärkesskydd, avslöjar att förfalskade varor fortfarande utgör en betydande risk för konsumenter.

27 % av de som shoppar på nätet har lurats att köpa förfalskat smink, hudvård och medicin

Mer än en fjärdedel av de svarande (27 %) säger att de oavsiktligt köpte oäkta konsumentvaror på nätet. Detta innefattar vanliga varor som smink (32 %), hudvård (25 %), tillskott (22 %) och oroande nog, medicin (16 %). 

De svarande hittade dessa oäkta varor genom flera olika kanaler på nätet, inklusive marknadsplatser (39 %), sökmotorer (34 %), mobilappar (22 %) och via annonser på sociala nätverk (20 %).

De svarande tillfrågades även vilka av dessa kanaler de litade på att leverera varor som alltid eller nästan alltid lever upp till förväntningarna. Varumärkenas hemsidor upplevdes mest pålitliga (89 %), följt av marknadsplatser på nätet (74 %), apotek på nätet (67 %) och mobilappar (67 %).

Forskningen utfördes på uppdrag av MarkMonitor genom det fristående marknadsundersökningsföretaget Vitreous World. Målet var att undersöka shoppingbeteende på nätet i relation till konsumentvaror, inklusive smink, toalettartiklar, mediciner, vitaminer och tillskott som inte köpts på en mataffär eller stormarknad.

– Hotet från förfalskare är ständigt närvarande och påverkar både varumärken och konsumenter. För varumärken handlar det om förlust av intäkter, rykte och kundernas tillit. Däremot, när det kommer till oäkta konsumentvaror som smink, hudvård, solskydd och mediciner är konsekvenserna för de som handlar dessa än värre då det påverkar deras hälsa och välmående. Som ett resultat av detta är det upp till varumärken att säkerställa att de har en stark policy för varumärkesskydd på nätet på plats för att handskas med hotet från förfalskningar och för att hålla sina kunder utom fara, säger Anil Gupta, Chief Marketing Officer, MarkMonitor.

Samma känsla förmedlades också av forskningsresultaten där 34 % (Sverige 43 %) av de svarande uppger att de trodde det är ett varumärkes ansvar att skydda dem mot förfalskare. Detta stärks av det faktum att nästan fyra av tio konsumenter som ovetandes köpt en falsk produkt lämnade klagomål direkt till varumärket. Utöver detta förlitar sig 80 % av konsumenterna på recensioner på nätet innan det fattar ett köpbeslut vilket gör kundnöjdheten avgörande.

Undersökningen fann även att önskan att villigt köpa förfalskningar är låg. Majoriteten av konsumenterna (83 %) uppgav att de inte skulle köpa oäkta konsumentprodukter, som smink, hudvård och medicin.

De svarande deltog i undersökningen på nätet från tio olika länder, inklusive Storbritannien, USA, Kina, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Sverige. Intervjuerna utfördes på nätet och färdigställdes mellan den 4:e och 10:e maj, 2017.