Fintechprodukt som hjälper butiker förbättra sin likviditet siktar in sig på ny marknad eller mål
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARIT-LÖSNINGAR Fintechprodukt som hjälper butiker förbättra sin likviditet siktar in sig på ny marknad eller mål

Fintechprodukt som hjälper butiker förbättra sin likviditet siktar in sig på ny marknad eller mål

Publicerat av: Redaktionen

Företaget Splitgrid har redan hjälpt många butiker att förbättra sin likviditet. Nu breddar företaget sin strategi och riktar sig även mot fler grupper inom dagligvaruhandeln.

Fintechprodukt som hjälper butiker förbättra sin likviditet siktar in sig på ny marknad eller mål 1

Göran Eriksson, grundare av Splitgrid

Små och mellanstora butiker möter ofta utmaningar när det kommer till likviditet. Man våga inte ta chanser, köpa in nya varumärken och fylla lagren, med tanke på de risker som det medför. Eller så har man en god ekonomi som man vill göra ännu bättre. Splitgrids programvara installeras i butikens kassasystem och gör det möjligt för dem att ”låna” varor, som förblir leverantörens egendom fram tills att de säljs till en kund. Då delas automatiskt en i förväg uppgjord summa pengar mellan leverantör och butik.

Göran Eriksson, grundare av Splitgrid, har på egen hand upplevt behovet av deras tjänsten.

– Jag vet själv hur tufft det emellanåt kan vara med likviditeten och vilken situation det sätter såväl butik som leverantör i. Det vill vi ändra på, säger Göran Eriksson.

Lösningen används av märken som Whyred, Fred Perry och Velour och den har hjälpt butiker som Vallgatan 12 i Göteborg och Debut i Örebro. Den förstnämnda använder lösningen både i den fysiska butiken och på nätet.

Splitgrids tjänst lanserades skarpt för mindre än ett år sedan och saker har hittills rört sig i den riktning företaget önskat.

– Responsen har varit överväldigande. Kärnan i det vi gör är att tillföra ett mervärde till våra kunder. Vår täta kontakt med kunderna visar att vi fyller ett tydligt behov och redan för vi samtal med flera parter inom dagligvaruhandeln, säger Göran Eriksson.

Splitgrid kommer med en lösning som är positiv för både leverantör och butik. Om en butik får problem med likviditeten drabbar det flera i kedjan. Kan butiken inte betala sina räkningar i tid blir det huvudvärk för leverantörerna som inte får betalt för sina varor.

Med goda resultat inom gruppen klädbutiker, breddar sig nu företaget.

Med sin produkt hoppas de kunna hjälpa fler grupper inom dagligvaruhandeln; som matbutiker och stormarknader.

Så fungerar Splitgrid:

Splitgrid integreras i handlares kassasystem. Leverantörer av varor sänder sina varor till butik. Varje gång en vara säljs slussas en avtalad del av pengarna till leverantören och resterande del till butiken. Fördelningen sker i samband med butikens dagsavslut och skickas vidare veckovis, varannan vecka eller månadsvis. På så vis slipper leverantörer riskera att inte få betalt för sålda varor om likviditetsproblem uppstår, och butiker slipper lägga sina resurser på ett stora lager. Programvaran är säkert krypterad för att garantera ett tryggt betalflöde.

Relaterade Artiklar