Fem branscher som millenials har förändrat

Millennials revolutioniserar flera branscher – läs om de fem viktigaste här

Millennial-generationen, även kallad Generation Y, syftar på de som föddes under tjugoårsperioden mellan cirka 1980 och 2000. Det finns tre miljoner millennials i Sverige – en ganska viktig konsumentgrupp! Den här generationen växte upp med internet, vilket har gjort dem till hejare på teknik. De har även ofta väldigt tydliga uppfattningar om vad de gillar och inte gillar, vilket har kommit att påverka en rad branscher. Många branscher som inte var populära tidigare har fullkomligen exploderat tack vare millennials och deras åsikter. Vissa branscher har till och med dem att tacka för sin existens. Här nedan ser du fem branscher som de verkligen har revolutionerat.

Streamingtjänster som Spotify och Netflix

Källa: Music Industry Insights Midem

Många i millennial-generationen växte upp med datorer och senare smartphones som vardagsföremål. Bärbara och mångfunktionella manicker med snabbt internet förändrade vårt sätt att konsumera musik och rörliga bilder. Netflix tog över en marknad som hade dominerats av uthyrare av VHS- och DVD-filmer. Nu kan man för en fast månadssumma se hur många filmer och tv-serier som helst utan att behöva lämna hemmet eller tänka på förseningsavgifter.

Spotify har på ett liknande sätt tagit över musikindustrin. När MP3-spelare och sen smartphones blev vanliga började folk söka sig till digital musik istället för CD-skivor för att få mer varierad musik i fickan. Men begränsade förvaringsutrymmen och spellistor ledde till att streamingtjänster blev en enorm succé när de lanserades. Nu behöver man inte oroa sig för att allt utrymme på mobilen ska ta slut på grund av musik som du dessutom behövde välja ut I förväg. Nu är all musik i världen bara ett klick bort.

Influencers på sociala medier och nätkändisar

Källa: Harvard Women’s Health Watch

Alla möjliga sorts företag vill dra fördel av det nya fenomenet internetkändisar och influencers på sociala medier. Dessa varumärkesambassadörer är billigare än traditionell reklam men når många människor. Alla kan starta en YouTube-kanal, eller konton på Instagram och Snapchat och börja prata om nåt som intresserar dem. Kanske hör ett företag av sig så småningom!

Det är inte bara materiella saker som marknadsförs på sociala medier – nästan ¾ av millennials lägger hellre sina pengar på upplevelser. Därför hämtar många potentiella resmål in influencers och bjuder dem på upplevelser som influencern livestreamar och lägger upp på sociala medier där de har tusentals följare.

Miljövänliga produkter och ekologisk mat

Numera är “wellness” viktigt för folk i alla åldrar, men särskilt millennials. De känner att hälsa och wellness är kopplat till miljövänliga produktval och sunda matvanor. Varumärken som hävdar att deras produkter är “ekologiska” och “naturliga” har fått ett rejält lyft och man tror att det kommer att fortsätta i samma riktning i takt med att millennials blir äldre.

Det nyväckta intresset för hälsosamma livsmedel har till och med fått “skräpmat”-restauranger som McDonald’s och Subway att börja erbjuda sina kunder avokado, spenat och annat nyttigt. McDonald’s har till och med börjat sälja vegetariska halloumiburgare för att locka fler av det ökande antal svenskar som är vegetarianer.

Trendig och snygg mat

Nu när alla har en mobil med kamera är det inte bara sund mat som blivit allt populärare, utan även mat som är innovativ och snygg. Det är glitter överallt, på kakor, på kaffet — till och med på pizzan! Glittret gnistrar fint på bild, vilket är perfekt för Instagram-generationen, och glitter för ju tankarna till enhörningar, som också är inne just nu. Färgglada is-lattes går också hand i hand med enhörningstrenden. En motreaktion mot dessa glittriga fantasihästar har också växt fram – i form av kolglass. Det är en riktig goth-dessert och det finns även de som framhåller dess “detoxifierande” egenskaper, vilket även det anknyter till millennials förkärlek till nyttig mat. Dock har hälsoeffekten avfärdats av experter. Men oavsett om der är nyttigt eller bara kul så är färgglad mat en riktig hit!

E-sport och streaming

Millennials älskar att spela tv- och datorspel och även tävla i det. E-sporter har blivit riktigt populära och gamers reser jorden runt, har sponsorer, och vissa kan till och med ha det som sin enda sysselsättning! Även glada amatör-gamers har hittat sin marknad, i en tid då många inte bara spelar själva, utan även tittar på andra som streamar spel som Fortnite.

De traditionella branscherna finns såklart kvar, men millennials påverkar även dem med en ökad global medvetenhet kring klimatförändringar, orättvisor och konsekvenserna av överkonsumtion. Företag måste ha den här inflytelserika generationen I åtanke framöver, och de får heller inte glömma nya Generation Z.