Erika Skalman blir ny e-handelsansvarig på Fredells Byggvaruhus och siktar på branschens bästa kundupplevelse

Stockholms största byggvaruhus lanserade sin e-handel under 2017, vilket blev avsparken för en digital satsning för konsument.

Erika Skalman E-handelsansvarig

Nu tillsätts en nyckelroll till Fredells fortsatta utveckling av digitala tjänster.

”Under det här första året har mycket kraft lagts på att kunna exponera och erbjuda det lagerförda sortimentet, på omkring 28 000 artiklar, till våra online-kunder. Vi ser en ljus försäljningstrend och i takt med den skaffar vi också mycket kunskap om kundbeteenden, sortiment och marknad.

För att kunna möta våra kunders behov och alltmer digitala livsstil fortsätter vi nu att utveckla vårt OMNI-tänk i verksamheten. Erika är en viktig pusselbit i det arbetet och hennes gedigna erfarenhet är värdefull i den resan”, säger Lina Jelbring, Marknadschef.

Erika Skalman kommer närmast från butikskedjan Glitter där hon i en roll som e-handelschef har varit drivande i att etablera Glitters nordiska e-handelsplattform. ”Precis som Glitter är Fredells starkt butiksstyrt i grunden med rutiner och tankesätt som behöver överföras till digitala kanaler. Båda varumärkena har dessutom ett omfattande sortiment som kräver resurser och kontinuerlig berikning”, säger Erika Skalman.

Enligt e-barometern växte bygghandeln online med 14% första kvartalet 2018. Uppdraget som e-handelsansvarig innefattar att driva och vidareutveckla Fredells digitala affärer med en stark digital butiksupplevelse innehållande rätt utbud, service och tjänster. ”Jag ser fram emot min nya tjänst som kommer att ha ett tydligt fokus på försäljning och där jag kommer att inrikta mig på att överföra Fredells starka varumärke till nätet. Vi ska lägga lika stor vikt vid service, kvalitet och kunskap online som vi gör i våra fysiska varuhus. Oavsett kanal ska vi erbjuda en fantastisk Fredells-upplevelse. Målet är att vara branschens bästa e-handel”, säger Erika Skalman.