Dubbla finalplatser för Elgiganten i Retail Awards 2018

När Svensk Handel idag presenterade finalisterna i Retail Awards 2018 står det klart att jurygrupperna utsett Elgiganten till finalister i två kategorier: ”Årets Butikskedja” samt ”Årets Omniupplevelse”.

– Att vår verksamhet och våra satsningar uppmärksammas på det här sättet är en otroligt viktig bekräftelse till hela organisationen, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Retail Awards arrangeras årligen av Svensk Handel tillsammans med branschtidningen Market, med syfte att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. I tuff konkurrens har jurygrupperna utsett Elgiganten till en av tre finalister i två kategorier ”Årets butikskedja” samt ”Årets Omniupplevelse”.

– Att våra satsningar uppmärksammas på det här sättet är en otroligt viktig bekräftelse till hela organisationen och ett bevis på att vi är på rätt väg. Det ger en enorm stolthet internt och ytterligare energi och motivation att fortsätta utvecklas med fokus på att skapa en enkel och nära shoppingupplevelse för våra kunder, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

KATEGORI: ÅRETS BUTIKSKEDJA

Priset för ”Årets butikskedja” har instiftats för att främja utvecklingen av moderna butikskedjor med nytänkande lösningar som samtidigt möter den lokala marknadens behov. Året butikskedja är en lönsam kedja som genom långsiktigt arbete har lyckats med produkt- och sortimentsmix, butiksmiljöer, personalpolicy och kundservice.

Juryns motivering:
På en marknad som präglats av hård konkurrens och där andra aktörer bromsat eller gett upp har Elgiganten haft modet att fortsätta satsa och fått verksamheten att växa och utvecklas samtidigt som man höjt kundnöjdheten och stärkt varumärket.

Genom att investera i fortsatt utveckling för både de fysiska butikerna och e-handelslösningarna har kedjan utvecklat sitt flerkanalserbjudande med bland annat nätköp som kan hämtas i butik inom en timme.

Dessutom har Elgiganten utökat sitt erbjudande med tjänster som service och reparationer. I den allt mer komplexa och digitala världen ökar kundernas behov av service och support och här har kedjan satsat stora resurser på kompetenshöjande insatser för medarbetarna. En jätte satsar på att bli större.

Övriga finalister: Polarn o Pyret och Royal Design.

KATEGORI: ÅRETS OMNIUPPLEVELSE

”Årets Omniupplevelse” skapas genom att utnyttja både de elektroniska och fysiska kanalernas fulla potential och erbjuda kunden en total köpupplevelse i toppklass. Priset går till ett företag som visar nytänkande och tar hänsyn till hela kedjan, från köpbeslut till returhantering, i sitt omnikanalarbete.

Juryns motivering:
Elgiganten har vässat sitt erbjudande i både fysiska butiker och e-handel under de senaste åren och tydligast syns satsningen i kedjans konceptvaruhus i Täby utanför Stockholm. Butiksmiljön sätter en ny standard för hemelektronikhandeln och lockar till upplevelser med mängder av demonstrationspunkter. Digital teknik utnyttjas genomgående, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna sig åt kunderna. Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden och digitala skåp för avhämtning underlättar för kunden. Här kommer kunden nära omnikanalvisionen att kunna välja, var, när och hur hen vill handla.

Övriga finalister: Mio och Willys.

Retail Awards-galan avgörs den 21 maj på Stockholm Waterfront.