Digital storsatsning när Pressbyrån och 7-Eleven väljer IP-Only – cirka 400 butiker uppgraderas

IP-Only kommer leverera WAN, LAN och Internet till Pressbyrån och 7-Eleven.

Cirka 400 butiker kommer att uppdateras. Därtill levereras säkerhetstjänster samt stöd för M2M och IoT-enheter. Affärsvärdet estimeras till 50 miljoner kronor över en period om fem år.

Pressbyrån och 7-Eleven valde fiberoperatören IP-Only när de uppgraderar digitala kommunikationsmiljön.

– Samarbetet med IP-Only ger oss möjlighet att ta nästa viktiga steg i vår digitalisering. Ytterst handlar detta om att på bästa sätt förenkla för våra kunder och rätt it-lösningar är en förutsättning för det, säger Gustav Almqvist, CIO, Reitan Convenience Sweden AB .

IP-Only kommer att leverera en fullskalig retaillösning inkluderande WAN, LAN och Internet till Pressbyrån och 7-Eleven. Fibernätet levereras med IP-Onlys tjänst IP-link med 100 Mbit/sek. Lösningen innehåller även säkerhetslösningarna DDoS-skydd samt brandvägg. Butikerna förbereds för enheter för M2M (machine-to-machine) och IoT (Internet of Things).

– Med tanke på att vi har hundratals butiker och en relation med miljontals kunder så är flexibilitet, prestanda och säkerhet i it-lösningarna självklara för oss. Vi har redan kommit långt, med detta samarbete kommer vi ännu längre, säger Gustav Almqvist .

Avtalsperioden är fem år och har ett beräknat värde om 50 miljoner kronor.

– Pressbyrån och 7-Eleven har stora krav på prestanda och säkerhet och dom gör det i större skala än de flesta. Att vi nu får förtroende att leverera en av de största butikslösningarna i Sverige är ett gott betyg till vårt erbjudande och organisation samtidigt som det är motiverande för oss. Vi ser fram emot ett gott samarbete, säger Mikael Philipsson, vd på IP-Only Networks .