Digital innovation ska lösa storleksproblemet inom online-modehandeln
Hem E-HANDEL Digital innovation ska lösa storleksproblemet inom online-modehandeln

Digital innovation ska lösa storleksproblemet inom online-modehandeln

Publicerat av: Redaktionen

Klockarmband som kopplas till betaltjänster, möjlighet att köpa kläder genom att klicka på objekt i en video och en ny digital lösning på storleksproblemet inom online-modehandeln.

Digital innovation ska lösa storleksproblemet inom online-modehandeln 2Det är några innovativa projekt som får finansiering genom Vinnovas satsning på digitalisering i modebranschen.

Projekten får finansiering genom Vinnovas satsning på Fashiontech – digitala tjänster inom upplevelser, konsumtion och produktion av bärbart mode.

– Svensk modeindustri har en snabbt tillväxt, samtidigt som vi är starka inom informations- och kommunikationsteknik. Genom att koppla ihop dessa områden finns det potential för ett nytt svenskt styrkeområde som kan skapa tillväxt och nya jobb, säger Erik Sundström, ansvarig för satsningen på Vinnova.

Sju projekt får finansiering med sammanlagt 13 miljoner kronor:

Smarta armband och klockarmband, 2 miljoner
Smarta mode-accessoarer kan förutom att se snygga ut förenkla vardagen genom att användas till kontaktlösa betalkortslösningar. Projektet ska ta fram ett chip med antenn som sys in i läderklockarmband, och som sedan via en plattform kopplas till betaltjänster.

Ett samverkansprojekt mellan ett klockmärke och IT-företag.
Bidragsmottagare: Fidesmo, TRIWA
Projektledare: Mattias Eld, mattias.eld@fidesmo.com

Shoppable vids – Semi-autonomous video tagging, 1,9 miljoner
Ska tillhandahålla ett verktyg för video som understödjer märkning av bärbart mode genom att göra kläder som förekommer i filmat material klickbara och möjliggöra länkning till sociala medier och e-handel. Systemet göra det möjligt för användaren att hitta, köpa och dela de kläder de ser i videor.

Ett brett konsortium med spjutspetsforskning inom bildanalys, tongivande modeföretag, filmbolag forskare från Stockholms universitet.
Bidragsmottagare: Stockholms universitet, Letterhead och Figuratic
Projektledare: Oskar Juhlin, oskarj@dsv.su.se


Image to Construction Pattern, 1 miljon
Projektet ska skapa en lösning på storleksproblemet inom online- modehandeln, genom en demonstrator där ett plaggs mönster kan rekonstrueras från ett fotografi av plagget. Plagget kommer sedan att visualiseras på en 3D-avatar av en användare i ett virtuellt provrum. Applikationen kommer att vara riktad till online-modeplattformar som har ett brett utbud av designermärken och inte har tillgång till mönstermått av plaggen.

Deltar i projektet gör forskare från Stockholms universitet inom data- och systemvetenskap, AI- forskare från KTH, innovativa modeaktörer och tech-startups.
Bidragsmottagare: Stockholms universitet, Studio Heijne, Figuratic AB
Projektledare: Oskar Juhlin, oskarj@dsv.su.se


Mode som skapar livskvalitet, 1,6 miljoner
Projektet handlar om design och 3D-printing av protesaccessoarer som skräddarsys efter användarens personliga stil, anatomi och befintliga proteslösning. Målet är att utveckla en mjukvara med ett enkelt användargränssnitt så att användaren själv kan sitta hemma framför datorn och designa protesen via en hemsida.

Ett samarbete mellan en startup med ortopedisk- och designkompetens och forskare från Lunds tekniska högskola.
Bidragsmottagare: Anatomic studios Sweden AB, Lunds Universitet
Projektledare: Emelie Strömshed, emelie@anatomic-studios.com

Digitalisering av spårbarheten i textilproduktion, 2 miljoner
Innovation möjliggör en kraftig minskning av användningen av stora mängder kemikalier och vatten i textilproduktion. Projektet ska använda taggar som kan logga information och digitalisera spårbarheten i produktionsledet, något som kan användas för att minska miljöbelastningen.

Konsortiet leds av ett forskningsinstitut och inbegriper ett textil- och ett IT-företag.
Bidragsmottagare: SWEREA IVL, LW Learningwell, We are Spindye
Projektledare: ELisa Schwarz Bour, lisa.schwarz@swerea.se


Low Cost Wearable Motion Analytics, 2 miljoner
Ska utveckla en billig och lättanvänd lösning för mobil motion-tracking som kan integreras i vardagskläder. Maskininlärning baserad på rörelseanalys ger feedback i realtid på användarens prestation och registrerar rörelsebaserade händelser. Lösningen öppnar upp för att förflytta traditionellt analoga tjänster till digitala motsvarigheter, som sport- och rehab-coaching och arbetsmiljösäkerhet.

Ett samarbete mellan modeaktörer, spelindustri och AI-specialister.
Bidragsmottagare: WAVR Tech AB, ATACAC AB
Projektledare: Thomas Wingate, thomas@wavr.com

TrusTrace, 2,3 miljoner
Projektet ska utveckla en plattform som kan automatisera samlande och visualiserande, spåra hållbarhetsdata och aktiviteter gällande livscykeln av produkten samt hjälpa till med kommunikation och engagemang med kunder. Lösningen har en öppen arkitektur och är molnbaserad vilket betyder snabbare spridning och tillåter högre grad av automatisering och effektivitet.

Samarbete mellan tongivande svenska modeaktörer och producenter i en global kontext.
Bidragsmottagare: Swin Technologies
Projektledare: Shameek Ghosh, shameek.ghosh@trustrace.com

Relaterade Artiklar