De tävlar om de stora handelspriserna i Retail Awards

Nu är samtliga finalister till Retail Awards 2018 klara.

Bland finalisterna i de tolv kategorierna finns allt från enskilda butiker som Brillor & Sånt i Malmö till stora kedjor som Mio och Polarn o Pyret. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

De tolv jurygrupperna har nu utsett 36 finalister till Retail Awards 2018, handelsgalan som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Market. De slutliga vinnarna koras på Retail Awards stora gala som hålls i samband med Svensk Handels årsstämma på Stockholm Waterfront den 21 maj.

Jurygrupperna, som består av olika experter inom detaljhandeln, har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljning och lönsamhet.

– Intresset för att medverka i Retail Awards har i år varit större än någonsin och jurygrupperna har haft en tuff uppgift att sålla ut tre finalister i respektive kategori bland alla bidrag som genomgående har hållit hög kvalitet, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.

Polarn o Pyret, Royal Design och Elgiganten tävlar om att bli utsedda till Årets butikskedja. Lyko, Kitchentime och Bubbleroom är finalister i kategorin Årets e-handel.

Ett av de mest uppmärksammade priserna är Årets butikssäljare, där en enskild medarbetare som hjälper till att skapa framgång för sin butik lyfts fram.

Annie Ankersjö, Nymans Ur i Stockholm, Alexandra Hellman, Hunkemöller i Uppsala och Daniel Pollack, Media Markt Länna i Huddinge är årets finalister.

Årets ledare är ett annat prestigefyllt pris och i den kategorin är Johan Junehed, vd Cervera,

Björn Lindblad, vd Mio och Håkan Lundstedt, vd Synsam, finalister.

I kategorin Årets tillväxtföretag tävlar snabbväxare, i år är det Jollyroom, Kidsbrandstore och Skincity som kämpar för att bli vinnare.

Från tre helt olika branscher kommer finalisterna i Årets butik: Winston & Elle i Sundbyberg med egendesignade kläder för hela familjen, Brillor å Sånt i Malmö som säljer kvalitetsglasögon och Science Fiction-bokhandeln i Stockholm som lockar både nördar och barnfamiljer.

Det viktiga hållbarhetsarbetet uppmärksammas i kategorin Årets hållbara butikskedja, och här är det Clas Ohlson, Lidl och Apoteket som är finalister.

– Det är glädjande att få avslöja de 36 vassa finalisterna i Retail Awards 2018. Det är dessa företag och medarbetare som står i frontlinjen och driver utvecklingen i handeln. Det är de som ser till att svensk detaljhandel fortsätter att vara konkurrenskraftig även i framtiden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, som ser fram emot galakvällen den 21 maj då de slutliga vinnarna presenteras.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och Market för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln och för att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch.

Finalister Retail Awards 2018

Årets ledare: Johan Junehed, Cervera, Björn Lindblad, Mio och Håkan Lundstedt, Synsam

Årets omniupplevelse: Elgiganten Arninge, Mio och Willys

Årets butikskoncept: Ikea Kök, Kronans Apotek och Aesop

Årets e-handel: Lyko, Kitchentime och Bubbleroom

Årets hållbara butik/butikskedja: Clas Ohlson, Lidl Sverige och Apoteket AB

Årets logistiksatsning: Zalando, Bootz.com och Kappahl

Årets butikskedja: Elgiganten, Polarn o Pyret och Royal Design

Årets lojalitetsprogram: Polarn o Pyret, Akademibokhandelns vänner och Hemköp

Årets arbetsgivare: Lidl, Synoptik och Clas Ohlson

Årets tillväxtföretag: Jollyroom, Kidsbrandstore och Skincity

Årets butikssäljare: Annie Ankersjö, Nymans Ur i Stockholm, Alexandra Hellman, Hunkemöller i Uppsala och Daniel Pollack, Media Markt Länna i Huddinge

Årets butik: Winston & Elle, Sundbyberg, Brillor å Sånt, Malmö och Science Fiction-bokhandeln, Stockholm

Mer information om finalisterna, motiveringarna, jurygrupperna och galan finns på www.retailawards.se.