Clarks omvandlar sin butiks- och orderhantering med mjukvarulösningar från JDA

Det ikoniska skovarumärket Clarks anpassar sina orderhanteringsprocesser för att skapa en bättre köpupplevelse för sina kunder globalt.

JDA Software Group, Inc, meddelar i dag att den internationella skotillverkaren Clarks har valt JDAs lösningar Retail Planning och Intelligent FulfillmentTM som en del i företagets globala verksamhetstransformering. Clarks kommer att samarbeta med JDA för att skapa en global planeringsprocess som kopplar samman företagets centrala och lokala verksamheter för att öka effektivitet, försäljning och kundnöjdhet.

Clarks har sedan 1825 varit kända för sitt hantverk och positionerat sig som ledande skotillverkare bland medvetna konsumenter. Med verksamhet i 100 länder och 23 000 försäljningsställen via egna butiker, samarbetspartners, franchise, grossister och e-handel säljer företaget fler än 50 miljoner skor per år. För att bli ett smidigare och mer flexibelt företag och för att säkerställa att kunderna får rätt produkt och rätt antal vid rätt tidpunkt i samtliga försäljningskanaler kommer Clarks implementera JDA Retail Planning som gör att företaget enkelt kan specialanpassa butikers utbud och ge riktade erbjudanden till lokala säljavdelningar och regioner i linje med företagets övergripande plan.

JDA Intelligent Fulfillment med dess omfattande funktionalitet gällande allokering och distribution, kommer ge Clarks bättre förutsättningar att förutspå efterfrågan och säkerställa utbud och lönsamhet i samtliga kanaler.

– Clarks är ett globalt varumärke, och vi tänker stort och nyskapande för att säkerställa att vi anpassar oss för framtiden och kan tillgodose behoven hos dagens moderna konsument. Att kunna planera, söka och genomföra beställningar på ett smartare sätt gör att vi kan öka kundnöjdhet och tillväxt för att säkerställa att vi fortsätter ligga i framkant inom skotillverkning. Med JDAs ledande teknologi och omfattande erfarenhet av detaljhandeln kommer vi kunna nå våra målsättningar och blir ett mer agilt och effektivt företag”, säger Mike Shearwood, Chief Executive Officer på Clarks.

– Vi är väldigt glada över möjligheten att få hjälpa Clarks med sin transformering och detta är ett stort erkännande för våra lösningar Retail Planning och Intelligent Fulfillment. I skobranschen i synnerhet är det extra viktigt att leverera rätt produkt i rätt tid annars riskerar man en förlorad försäljning. Data-analys och toppmodern teknik kommer hjälpa Clarks att förbättra sin segmentering och ge sina globala kunder bättre service i alla kanaler, något som är viktigt i dagens högt konkurrensutsatta detaljhandel, säger Franck Lheureux, senior vice president, EMEA, JDA.