Butikskedjor stärker sitt e-handelserbjudande med effektiv logistiklösning för Darkstores
Hem E-HANDEL Butikskedjor stärker sitt e-handelserbjudande med effektiv logistiklösning för Darkstores

Butikskedjor stärker sitt e-handelserbjudande med effektiv logistiklösning för Darkstores

Publicerat av: Redaktionen

Allt fler dagligvarukedjor väljer att använda sig av centrala plocklager för att optimera sitt e-handelserbjudande.

Butikskedjor stärker sitt e-handelserbjudande med effektiv logistiklösning för Darkstores 2De stora centrallagren som kallas för Darkstores är anpassade för att order plockas så effektivt som möjligt.
– Vårt system är utvecklat för att effektivisera e-handeln. Det kan med fördel användas i både butik och i Darkstores. Vi är de enda som erbjuder en komplett lösning för hela e-handelskedjan; från planering och styrning, till plockning och leverans, säger Kristofer Browall, Key Account Manager på StrongPoint Cub.

E-handeln ökar ständigt och är en naturlig del i vardagen för många. Allt fler kedjor väljer därför att stärka sin e-handel för att kunna möta sina kunders förväntan. Ett internationellt fenomen som blir allt populärare på den svenska marknaden är så kallade Darkstores. Darkstores är i praktiken ett centrallager där order plockas för att sedan levereras antingen direkt till konsumenten eller till vald butik. StrongPoint Cubs E-commerce Logistics Suite-lösning tilltalar de kedjor som väljer att utöka sitt e-handelserbjudande, både för de som plockar varor direkt i butik men även för de väljer att satsa på Darkstores.

– Vår lösning finns redan i fler än 250 butiker, som idag använder vårt system för att serva sina kunder. Nu kommer systemet även att köras i Darkstores, vilket innebär att ett stort antal order hanteras samtidigt, säger Marcus Enetjärn, försäljningschef hos Cub Business Systems.

Fördelarna med Darkstores är många. En faktor som tilltalar flera av dess användare är att det finns möjlighet att markant öka plockvolymerna. I en Darkstore optimeras plockvarvet eftersom lagret inte är uppbyggt efter konsumentens shoppingmönster likt en vanlig butik. Ytterligare en fördel är att varan hanteras endast en gång i plockflödet. I en fysisk butik frontas den först i butikshyllan, för att sedan plockas ned i matkassar. Plockprocessen i en Darkstore innehåller färre steg. Istället plockas varorna direkt från pall ned i kassar. På ett centralt plocklager är främsta fokus att plocka order så effektivt som möjligt.

Framgångsrik kombination

StrongPoint Cub tror att nyckeln till framgång inom Click&Collect-handeln är just kombinationen av Darkstores och vanliga butiker.
– Trenderna vi ser just nu pekar åt två håll samtidigt. Vi ser att butikskedjor som idag erbjuder e-handel från fysiska butiker startar centraliserade Darkstores för att öka effektivitet i storstäderna. Samtidigt ser vi kedjor i samma bransch som redan idag har Darkstores som rullar ut våra lösningar i butiks-leden för ökad geografisk spridning och möjlighet till att erbjuda Click&Collect, avslutar Kristofer Browall.

Relaterade Artiklar