Boka restaurang direkt på Instagram tack vare TheFork

Nu kan man direkt boka sin favoritrestaurang genom Instagram, det mest populära sociala mediet för foodies.

Partnerskapet skapar också en ny möjlighet för restauranger att öka sin närvaro online, utan extra kostnader.

TheFork, den ledande plattformen för att hitta en restaurang och bordsbokning online i Europa, har inlett ett samarbete med Instagram, för att låta personer som använder Instagram att boka sin favoritrestaurang runt om i världen. Instagram har en av de mest robusta communities för foodies som delar känslor, matbilder, erfarenheter och inspirerar varje person som letar efter en nya restauranger och nya gastronomiska upplevelser. Tack vare detta partnerskap, har restauranger möjlighet att addera en Bokningsknapp på sin Företagsprofil på Instagram som leder till bokning direkt via TheFork, och således nå nya gäster genom en ny bokningskanal. Detta är något som, utan tvekan, kommer att representera ett stort steg för restaurangbranschen på global nivå.

“Vi är väldigt stolta över detta samarbete, ett av de första med det viktigaste sociala nätverket för foodies. Det är ett utmärkt tillfälle att marknadsföra restaurangbordsbokning online i Europa, som boostar digitaliseringen av marknaden. Tack vare detta partnerskap, hjälper TheFork restauranger att öka sin närvaro online och det ger användare en möjlighet att boka direkt på Instagram. Denna allians förstärker vårt ledarskap i Europa och Brasilien, ökar våra restaurangers synlighet i en av de mest populära communities för personer som älskar gastronomi ”– Bertrand Jelensperger, CEO and Founder of TheFork.

8,000 restauranger bokningsbara på Instagram med TheFork

8 000 utav TheForks 50 000 partnerrestauranger från olika länder (Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Portugal, Sverige, Schwiez, Spanien och Brasilien) är redan bokningsbara på Instagram, som en del av den första fasen av detta projekt. Denna siffra förväntas öka inom de kommande månaderna, i takt med att restauranger succesivt kommer att uppmanas att addera bokningsalternativet på sin företagsprofil på Instagram.

Denna tjänst från TheFork kommer att hjälpa restauranger att optimera sin närvaro online och få en nya bokningskanal, vilket håller deras dagliga aktivitet smidig. Dessutom innebär användandet av denna nya kanal inte några extra kostnader för restauranger.

Samtidigt kan användare boka sina favoritrestauranger på ett snabbt och enkelt sätt genom sin mobiltelefon utan at tens stänga ner appen Instagram.

Denna innovativa tjänst är redan tillgänglig, exklusivt i Instagrams appar för iOS och Android (inte på webbsidan).

“Människor kommer till Instagram för att ta kontakt och kommunicera med företag de älskar. Faktum är att fler än 200 miljoner Instagrammers besöker en Företagsprofil varje dag. Eftersom fler människor fortsätter att interagera med företag på Instagram och tar beslut när inspirationen slår till, siktar vi på att göra det lättare att vända den här upptäckten till handling. Med detta i åtanke, är vi spända på att se hur detta partnerskap med TheFork kommer att hjälpa restauranger att öka i medvetenhet och värva nya kunder.” – Mike Bronfin, Product Marketing Manager, Instagram.