BAUHAUS utvecklar egen distributionstjänst för e-handel

I januari invigs BAUHAUS e-handelslager och distributionstjänst i Göteborgsregionen.

Den nya logistiksatsningen kommer ersätta de tidigare externa leverantörerna och möjliggör för effektivare, snabbare och mer flexibla leveranser av webbeställningar, direkt hem till kund.

BAUHAUS fortsätter sin satsning på service och e-handel och lanserar från och med årsskiftet en egen distributionstjänst. Det nya e-handelslagret, placerat i Göteborg, stärks upp med 5 egna lastbilar, vilket innebär att BAUHAUS tar kontroll över all leverans i regionen.

– E-handeln av byggvaror ökar kraftigt, och det ställer i sin tur högre krav på framtida logistik- och distributionslösningar till slutkund. Genom att ersätta externa leverantörer med en egen distributionslösning kan vi både sänka kostnader och bemöta våra kunders behov och förväntningar bättre, säger Johan Saxne, marknadschef på BAUHAUS.

Bakgrunden till satsningen är att kunna förse kunder i Göteborgsregionen med snabbare och mer punktliga leveranser. För ordrar som läggs senast klockan 11.00 sker leveransen redan dagen efter. Under våren kommer även uppbärning av varor ända fram till dörren att erbjudas.

– Vi vill kunna erbjuda våra kunder byggbranschens bästa service! Vår nya logistiksatsning är ett viktigt första steg i vårt framtida servicekoncept för BAUHAUS e-handel, säger Johan Saxne, marknadschef på BAUHAUS.

BAUHAUS nya distributionstjänst i Göteborg är ett pilotprojekt för både Sverige och Europa som lanseras med ambitionen att vidareutvecklas under 2018. Tjänsten är helt mobilbaserad och styrs och kvalitetssäkras genom en, för BAUHAUS, specialframtagen app.