Mobilen viktigast när vi konsumerar video
Hem NYHETER Mobilen viktigast när vi konsumerar video

Mobilen viktigast när vi konsumerar video

Publicerat av: Redaktionen

Mobila videovisningar har för första gången en global räckvidd om 60 procent.

Mobilen viktigast när vi konsumerar video 2Detta visar Ooyalas senaste rapport Global Video Index för Q4 2017.  Samtidigt som tittandet på mellanlånga och långa videoformat har ökat met 50 procent samtliga enheter – tv, datorer, smartphones och surfplattor.

Jim O’Neill som är analytiker på Ooyala kommenterar rapporten; ”Förstahandsvalet för att titta på video håller på att förändras. Alla enheter är inte lika bra för att konsumera rörligt innehåll. Konsumenterna är idag lika bekväma att använda en smartphone som en tv, men inte en surfplatta eller dator, för att titta på sport, tv-program eller film”.

En av de största förändringarna, jämfört med tidigare mätningar, är att visningar av långa videoformat på datorer minskat till 37% under fjärde kvartalet, en nivå som är den lägsta sedan första kvartalet 2016.

Å andra sidan har visningar av korta videoformat på datorer ökat med 50%, vilket är högst bland alla enheter. Visningar av korta videoformat har annars varit oförändrat under året, där smartphones står för 44%, surfplattor 26% och tv 0,7%.

Flera insikter från rapporten:

  • Datorer har fortsatt störst antal visningar av korta videoformat men har tappat på mellanlånga
  • Mobila videovisningar har potential att nå över 70% av marknaden, pådrivet av sportsändningar
  • Annonsvisningar är högst på smartphones, får 51% av alla visningar
  • Mid-roll-annonser har högst completion rate (sett färdigt hela videoannonsen) med 97%

“Behovet av rörligt innehåll är idag större än någonsin tidigare och det verkar inte mattas av. För OTT-tjänsterna är nytt innehåll livlinan som gör att tittarna hela tiden återvänder. Speciellt viktigt är det att informera dem i förväg om nya tv-program och serier,” avslutar O’Neill.

 

Allt fler konsumenter väljer mobilen – global räckvidd om 60% visar rapporten Q4 2017 Global Video Index

Höjdpunkter från rapporten Ooyala Q4 2017 Global  Video Index:

Så här tittar vi på video

  • Mobila videovisningar har för första gången en global räckvidd om 60% – ett nytt rekord
  • Tittandet på mellanlånga och långa videoformat ökar med 50% på alla enheter
  • Datorer har fortsatt störst antal visningar av korta videoformat men har tappat på mellanlånga
  • Mobila videovisningar har potential att nå över 70% av marknaden, pådrivet av sportsändningar

Så här tittar vi på annonser

  • Annonsvisningar är högst på smartphones, får 51% av alla visningar
  • Mid-roll-annonser har högst completion rate (sett färdigt hela videoannonsen) med 97%

Mobila videovisningar nådde för första gången  60% under fjärde kvartalet 2017, vilket är 60,3% av samtliga videostarter, enligt rapporten Q4 2017 Global Video Index från Ooyala. I Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) representerade mobila enheter 63,5% av alla videovisningar. I Nordamerika uppnåddes endast 57,6%, trots att visningarna ökat med 11% sedan fjärde kvartalet 2016.

Ett globalt skifte av enheter och innehåll

Tittandet på mellanlånga och långa videoformat har ökat på samtliga enheter – tv, datorer, smartphones och surfplattor –  en trend som Ooyala först rapporterade om 2017.

En av de största förändringarna, jämfört med tidigare mätningar, är att visningar av långa videoformat på datorer minskat till 37% under fjärde kvartalet, en nivå som är den lägsta sedan första kvartalet 2016. Å andra sidan har visningar av korta videoformat på datorer ökat med 50%, vilket är högst bland alla enheter. Visningar av korta videoformat har annars varit oförändrat under året, där smartphones står för 44%, surfplattor 26% och tv 0,7%.

Övriga insikter från rapporten

  • Tittandet på alla olika videoformat var tre gånger större på smartphones än på surfplattor
  • Videotittandet på surfplattor är 12,8%, vilket är en ökning om 68% sedan fjärde kvartalet 2016
  • Mobila enheter kan inom kort uppnå en räckvidd om 70%, vilket drivs på av att allt fler sportsändningar förflyttas online.

”Förstahandsvalet för att titta på video håller på att förändras. Alla enheter är inte lika bra för att konsumera rörligt innehåll”, förklarar Jim O’Neill som är analytiker på Ooyala. ”Konsumenterna är idag lika bekväma att använda en smartphone som en tv, men inte en surfplatta eller dator, för att titta på sport, tv-program eller film”.

Tittandet på onlinevideo ökar

Mängden av videoinnehåll online gör att konsumenter tittar mindre på tv. OTT-tjänsterna har fördubblat sitt innehåll de senaste tolv månaderna varav långa videoformat ökat med 159%, mellanlånga 87% och korta 112%.

“Behovet av rörligt innehåll är idag större än någonsin tidigare och det verkar inte mattas av. För OTT-tjänsterna är nytt innehåll livlinan som gör att tittarna hela tiden återvänder. Speciellt viktigt är det att informera dem i förväg om nya tv-program och serier,” berättar O’Neill.

Om OTT-tjänsterna inte har tillräckligt fokus på konsumenterna och deras behov av kvalitativt innehåll finns det hög risk att de hittar andra alternativ, anser O’Neill. ”Kvalitet är viktigt för konsumenterna. Tjänsten måste starta direkt utan att först buffra och bildkvaliteten måste vara perfekt. Utan fokus på upplevd kvalitet finns det stor risk att konsumenterna letar sig vidare till andra alternativ.”

Förutom att tittandet på mobila enheter ökat, har mobilannonser gjort detsamma:

  • Fler pre-roll-annonser visades på smartphones än på datorer (55% respektive 36%) när det gäller tittandet på tv-kanalernas plattformar
  • Pre-roll-annonser på smartphones var högst (69%) på publicisternas plattformar
  • Publicisterna upplevde högst antal annonsvisningar på smartphones (51%), jämfört med alla andra uppkopplade enheter
  • Högst completion rate hade mid-roll-annonser för både tv-kanalerna och publicisterna. Kanalerna såg hela 97% completion rate för samtliga skärmar

 

Relaterade Artiklar