Horsemeup gasar – backas av entreprenörsprofiler
Hem NYHETER Horsemeup gasar – backas av entreprenörsprofiler

Horsemeup gasar – backas av entreprenörsprofiler

Publicerat av: Redaktionen

Horsemeup tog under hösten in 11 färska miljoner från Metro- och Hemfridsgrundaren Monica Lindstedt och e-handelsprofilen Rikard Westberg.

Horsemeup gasar - backas av entreprenörsprofiler 2Med i rundan var också bland andra Gavia Food AB, Tomas Billing från Nordstjernan samt Almi Invest och de tidigare ägarna BackingMinds som också ledde runda.

Det är inte bara ryttarprofiler som hittar nya affärsmöjligheter i den digitaliserade världen. Mediakonsumtion och köpmönster förändras världen över i snabb takt. Ridsportens leverantörer av allt i från ridhjälmar till fodertillskott måste också förhålla sig till nya affärsmodeller och andra konsumtionsmönster. Utveclingen är både en möjlighet och ett hot för den etablerade branschen.

Monica Sjösvärd med en bakgrund i modebranschen identifierade tidigt branschens potential. Hon är dessutom passionerad ryttare och hästälskare och grundade redan 2012 e-handelsplattformen Horsemeup.

”Branschen kretsar kring de fysiska butikerna och mässorna och när någon erbjuder ett nytt sätt att handla kanske inte konkurrenterna står och hejar direkt. Men jag står på kundernas – ryttarnas och hästarnas – sida. I framtiden ska man kunna vara i stallet och förvänta sig att allt man behöver i form av inspiration, utbud och service kommer dit. Det ska vi se till!” säger Monica Sjösvärd.

BackingMinds riskkapitalbolaget som grundats av e-handelsentreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, har gjort sig kända för att leta efter underinvesterade segment och entreprenörer som andra missar. Om ridsporten säger BackingMinds Founding Partner Sara Wimmercranz så här:

”Ridsport är Sveriges näst största sport och var tredje svensk har kontakt med hästar. Hög kundpassion, höga snittordervärden och låga returgrader gör ridsporten till en perfekt e-handelskategori. Det finns en stor lucka, framförallt inom premiumsegmentet och vi tror att Horsemeup kan fylla den”.

Bolaget är nu med 180 000 produkter och 120 varumärken Nordens största e-handelsplattform för märkesvaror inom sporten. Under 2017 ökade försäljningen med 50%, men branschen är fortfarande i sin linda. Horsemeup står nu väl rustat att utmana etablissemanget och bli en stark och betydelsefull aktör i den växande ridsportbranschen.

Relaterade Artiklar