100 teknikbutiker i Sverige

Under de senaste tio åren har den skandinaviska elektronikkedjan Kjell & Company växt i en imponerande takt.

Efter att under det senaste decenniet öppnat i genomsnitt sju svenska butiker per år, är det nu på fredag dags att slå upp portarna till den hundrade butiken i Sverige.

– 2007 tog expansionen fart på allvar, berättar VD Mikael Dahnelius. Fram till dess hade vi öppnat ungefär en butik per år. 2007 konstaterade vi att vårt butikskoncept fungerar bra över hela Sverige, i allt från storstäder till mindre orter. Då kände vi oss redo att höja expansionstakten rejält.

Under det senaste året har butikskedjan öppnat butiker i storstadsregioner såväl som på mindre orter. Piteå, Hässleholm, Värnamo, Bollnäs och Mora är några av de mindre orterna som nyligen har fått en Kjell & Company-butik.

– Elektroniktillbehör är något som alla behöver och de brukar dessutom behövas snabbt. Jag tror att det är en starkt bidragande anledning till att vårt koncept fungerar så bra i alla typer av städer, förklarar försäljningschef Joel Rönneman.

Kjell & Companys butikskoncept skiljer sig från många av konkurrenternas. Butikerna är förhållandevis små med stora lager bakom. Cirka 90 % av sortimentet finns bakom disk.

Den hundrade butiken öppnar nu på fredag i sydskånska Trelleborg. Med 40 000 invånare och en redan befintlig varumärkeskännedom tror VD Mikael Dahnelius att den nya butiken snabbt blir en succé.

– Som Malmöföretag är det extra roligt att butik 100 hamnar i just Skåne, fortsätter Mikael Dahnelius. Vi är redan välkända i Trelleborgsregionen och öppnar nu på gågatans bästa läge, så vi har stora förhoppningar på den nya butiken.

Kjell & Company räknar med att öppna ytterligare 20 butiker i Sverige. Parallellt den svenska expansionen öppnar företaget butiker i Norge där de i dagsläget har 14 butiker. Målsättningen är att ha uppemot 60 norska butiker inom några år.