​Stenströms öppnar e-flaggskeppsbutik
Hem E-HANDEL ​Stenströms öppnar e-flaggskeppsbutik

​Stenströms öppnar e-flaggskeppsbutik

Publicerat av: Redaktionen

Stenströms, en av Europas äldsta och mest anrika skjorttillverkare, har genomgått en stor digital transformation.

​Stenströms öppnar e-flaggskeppsbutik 2Från att under hösten lansera e-handel för B2B-kunder har Stenströms nu tagit steget hela vägen ut i konsumentledet med B2C e-handel.

Den 1 mars lanserades Stenströms toppmoderna B2C e-handel med stort fokus på användarupplevelse. Sajten, som ska inspirera och förenkla resan för Stenströms kunder, utgör ännu ett stort steg i varumärkets digitaliseringsprojekt. Med SCOPE-ramverket och en helt unik UX-design håller stenstroms.com samma höga kvalitet som företagets skjortor och service.

Under hösten lanserades det första steget i Stenströms digitaliseringsprojekt med B2B e-handel. Målsättningen med B2B e-handeln var att underlätta och effektivisera inköp och försäljning för Stenströms återförsäljare. Det är en global lösning som möjliggör det för företagskunder att snabbt genomföra beställningar med insyn och tillgång till hela sortimentet. Eftersom många av återförsäljare har ett begränsat utbud av skjortor har de nu möjlighet att sälja direkt via Stenströms sajt och få det skeppat till kund, samtidigt som de själva får affären.

“Konsumenter kommer till våra återförsäljare för att få kompetens som inte är tillgänglig någon annanstans. All kunskap finns i butikerna. Från hur man måttar för att få fram bästa passformen till kvalitet på olika tygsorter. Vi vill underlätta för våra återförsäljare att göra sitt jobb och därför ger vi dem nya verktyg att arbeta med”, förklarar Fredrik Strandberg, VD på Stenströms.

Med värderingar och varumärkesassociationer starkt förknippade med arv och traditioner är en digital transformation allt annat än en självklar resa.

Stenströms visste att det var en nödvändighet att flytta affären dit kunden finns – till digitala plattformar. Att ta sig dit var däremot en utmaning som krävde nya system men framförallt att hela organisationen adapterade med nya kompetenser, prioriteringar och processer.

“Vi träffade verkligen rätt när vi valde partner för detta uppdraget. Vår plan var att hitta en leverantör som kunde lösa de tekniska bitarna kring e-handel, men vi har fått så mycket mer. Avensia har utmanat våra idéer från start och vi har verkligen gjort denna transformationen tillsammans. De har bistått oss i alltifrån strategidiskussioner till färdig implementation. Vår ambition är nu att tillsammans med Avensia fortsätta utveckla vår digitala plattform och ta nästa steg. Vi strävar hela tiden efter att göra kundupplevelsen ännu bättre”, säger Fredrik.

Arbetet har varit omfattat flera delar av Stenströms organisation och ställt stora krav på anpassningar.

“Vi har stor respekt för Stenströms långa historia. Att utmana deras affärsmodell och arbetssätt har inte varit lätt. Genom ett tätt samarbete har vi tillsammans arbetat med strategi, rekrytering, digitala tjänster och att framtidssäkra system. Därmed känner vi på Avensia att Stenströms står väl rustade för deras framtida utmaningar”, berättar Martin Zellman, Key Account Manager på Avensia.

Relaterade Artiklar