​Indiska vill öka sin e-handel med ny molntjänst från SAP

Den anrika butikskedjan Indiska har en kundbas med 1,2 miljoner medlemmar – men bara fem procent av dem har provat att handla på nätet.

Nu investerar Indiska i en ny molnbaserad lösning för e-handel från SAP som ska öka den egna flexibiliteten och locka fler kunder att handla online.

– I dag kommer tio procent av vår omsättning från näthandel men vi räknar med en ökning till 25 procent inom de närmaste tre åren. Vi har också en tydlig strategi för omnikanal och den nya plattformen gör att vi kan fortsätta integrera vår försäljning online och i butik, säger Karin Lindahl, VD på Indiska.

Den nya lösningen SAP Commerce Cloud installeras under november tillsammans med SAP:s partner Remit.

En av de första i Norden att använda Commerce Cloud

– Indiska är en av de första kunderna i Norden som satsar på vår nya molnplattform Commerce Cloud. De kan nu minska sina kostnader samtidigt som de blir mer effektiva och flexibla under perioder som Black Friday när näthandeln är extra aktiv, säger Peter Alvmo, affärsutvecklare på SAP.

Indiska grundades redan 1901. Bolaget har de senaste åren genomgått rekonstruktioner och också bytt ägare i samband med att Karin Lindahl blev ny VD. Nu är målet att lägga grunden för en offensiv satsning på ökad försäljning i alla kanaler. Samtidigt kommer det att hända saker även i butikerna.

– Butikspersonalen tycker att det är bra med onlinehandel. Om en vara är slut i butiken kan de berätta för kunden att man också kan handla den på nätet. I planen ingår också hemleverans från fler butiker och att länka ihop butikerna med varandra. Det innebär att man kan betala för en vara i butik och sedan få den levererad hem till dörren senare på eftermiddagen, berättar Karin Lindahl.

Molnlösning ger flexibilitet

SAP Commerce Cloud gör att Indiska får en digital plattform och en solid bas för fortsatta satsningar på omnikanal. Eftersom lösningen finns i molnet kan den anpassas efter behov. Det är ett måste för en butikskedja som Indiska när ny väderinformation kan innebära att man snabbt måste ställa om marknadskampanjer och ersätta slutsålda varor med andra.

– Det känns lite omodernt att använda traditionella lösningar – med molnet blir man så mycket mer snabb och rörlig. Hittills har vi mest arbetat med att optimera vår webb men den nya SAP-lösningen gör att vi får funktioner som vi inte haft tidigare. Nu kan vi ta ett helhetsgrepp på allt från inkommande trafik till det sista steget med logistik, säger Karin Lindahl.

– Vi tror på vårt butiksnät men mycket av tillväxten kommer att vara online. Framför allt i Sverige men på sikt tittar vi också utanför Skandinavien, avslutar hon.